Φανταστείτε ότι εμπιστεύεστε σε ένα δάσκαλο το παιδί σας για βοηθητική διδασκαλία. Ο δάσκαλος διδάσκει το παιδί σε επίπεδο ανώτερο από αυτό στο οποίο βρίσκεται ο μαθητής και φυσικά ο τελευταίος αδυνατεί να παρακολουθήσει. Διαμαρτύρεστε δικαίως στον δάσκαλο και αυτός σας απαντά ότι διδάσκει όλους τους μαθητές αυτής της ηλικίας με τον ίδιο τρόπο και στο ίδιο επίπεδο. Προσθέτει ότι θεωρεί αυτή την πρακτική δημοκρατική. Διακόπτετε βεβαίως την συνεργασία σας με τον δάσκαλο και προσλαμβάνετε άλλον που θα διδάξει το παιδί σας λαμβάνοντας υπ' όψιν το επίπεδό του.
Στα καλά φροντιστήρια για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τμήματα προχωρημένων. Στα καλά ιδιωτικά σχολεία το ίδιο. Γιατί στα δημόσια σχολεία δεν εφαρμόζεται αυτό το σύστημα; Είναι πράγματι "αντιδημοκρατικό" και κάνει διαχωρισμούς στη γνώση ή βολεύει τους δασκάλους με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία που αρνούνται να δουλέψουν και να προσπαθήσουν περισσότερο; Οι ίδιοι γονείς που δεν διανοούνται να εμπιστευθούν τον δάσκαλο που αναφέραμε στο αρχικό μας παράδειγμα, συντάσσονται συνήθως με τη λογική του "δημοκρατικού" δημόσιου σχολείου θεωρώντας μειωτικό να μην παρακολουθεί το παιδί τους "τμήμα προχωρημένων". Προτιμούν να μη μπορεί να παρακολουθήσει ο μαθητής, να απογοητεύεται και να τα παρατάει; Θεωρητικά όχι, πρακτικά όμως επικρατεί η υπερηφάνεια και η ματαιοδοξία του γονέως που τον βολεύει το πρόσχημα της "δημοκρατίας".
Η ευκαιρία του κάθε παιδιού να ενταχθεί στο τμήμα των προχωρημένων είναι οι καλές του επιδόσεις στο τμήμα που παρακολουθεί, οι οποίες θα του επιτρέψουν να ανέβει επίπεδο. Θα πρέπει να προσθέσουμε ότι οι μαθητές δεν θα παρακολουθούν όλες τις διδακτικές ενότητες στο ίδιο επίπεδο. Ένας μαθητής μπορεί να μην είναι προχωρημένος στο μαθηματικά αλλά να είναι καλός στη γλώσσα, στα καλλιτεχνικά, στη μουσική ή στη γυμναστική. Παρακολουθεί τα αντίστοιχα τμήματα και καλλιεργεί καλύτερα τις ιδιαίτερες κλίσεις του.
Ουδείς δέχεται στα σοβαρά ότι είμαστε όλοι ίδιοι και έχουμε τις ίδιες δυνατότητες. Η τάχα μου δημοκρατική άποψη είναι ισοπέδωση και εγκλωβισμός των περισσότερων μαθητών στη μετριότητα. Χρειάζονται γενναίες αλλαγές και απαγκίστρωση από αναχρονιστικές ιδεοληψίες αν θέλουμε να προχωρήσουμε στο δρόμο των προηγμένων χωρών.
Στα καλά φροντιστήρια για τις εισαγωγικές εξετάσεις στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπάρχουν τμήματα προχωρημένων. Στα καλά ιδιωτικά σχολεία το ίδιο. Γιατί στα δημόσια σχολεία δεν εφαρμόζεται αυτό το σύστημα; Είναι πράγματι "αντιδημοκρατικό" και κάνει διαχωρισμούς στη γνώση ή βολεύει τους δασκάλους με δημοσιοϋπαλληλική νοοτροπία που αρνούνται να δουλέψουν και να προσπαθήσουν περισσότερο; Οι ίδιοι γονείς που δεν διανοούνται να εμπιστευθούν τον δάσκαλο που αναφέραμε στο αρχικό μας παράδειγμα, συντάσσονται συνήθως με τη λογική του "δημοκρατικού" δημόσιου σχολείου θεωρώντας μειωτικό να μην παρακολουθεί το παιδί τους "τμήμα προχωρημένων". Προτιμούν να μη μπορεί να παρακολουθήσει ο μαθητής, να απογοητεύεται και να τα παρατάει; Θεωρητικά όχι, πρακτικά όμως επικρατεί η υπερηφάνεια και η ματαιοδοξία του γονέως που τον βολεύει το πρόσχημα της "δημοκρατίας".
Η ευκαιρία του κάθε παιδιού να ενταχθεί στο τμήμα των προχωρημένων είναι οι καλές του επιδόσεις στο τμήμα που παρακολουθεί, οι οποίες θα του επιτρέψουν να ανέβει επίπεδο. Θα πρέπει να προσθέσουμε ότι οι μαθητές δεν θα παρακολουθούν όλες τις διδακτικές ενότητες στο ίδιο επίπεδο. Ένας μαθητής μπορεί να μην είναι προχωρημένος στο μαθηματικά αλλά να είναι καλός στη γλώσσα, στα καλλιτεχνικά, στη μουσική ή στη γυμναστική. Παρακολουθεί τα αντίστοιχα τμήματα και καλλιεργεί καλύτερα τις ιδιαίτερες κλίσεις του.
Ουδείς δέχεται στα σοβαρά ότι είμαστε όλοι ίδιοι και έχουμε τις ίδιες δυνατότητες. Η τάχα μου δημοκρατική άποψη είναι ισοπέδωση και εγκλωβισμός των περισσότερων μαθητών στη μετριότητα. Χρειάζονται γενναίες αλλαγές και απαγκίστρωση από αναχρονιστικές ιδεοληψίες αν θέλουμε να προχωρήσουμε στο δρόμο των προηγμένων χωρών.